تعمیرات لوازم خانگی

مرکز تخصصی تعمیرات لوازم خانگی

تعمیرات لوازم خانگی

مرکز تخصصی تعمیرات لوازم خانگی

  • ۰
  • ۰

تمرینات ذهن آگاهی یا مایندفولنس برای کودکان

اگر از شما بپرسند اولویت زندگیتان چیست چه میگویید؟ شاید کار، پول ، فرزند یا رابطه عاطفی را به عنوان جواب بیان کنید، ولی مطمئنا در نهایت پاسخ شما به آرامش ختم می شود، زیرا هدف از هر کدام از موارد فوق نهایتا کسب آرامش است. حتما برای کودکانتان هم آرامش مهم است. این مقاله در مورد تمرینات ذهن آگاهی برای کودکان است.

ذهن آگاهی یکی از ساده ترین و بهترین  روش ها برای کسب آرامش اصیل است. برای رسیدن به این هدف، باید تکنیک های ذهن آگاهی را یاد بگیریم و به دیگران آموزش دهیم.

برای آموزش تمرینات ذهن آگاهی برای کودکان بهتر است ابتدا خودتان کمی از ذهن آگاهی یاد بگیرید و سپس 12 تمرین ساده ولی کاربردی را برای کودکان خود به کار ببرید.

ذهن آگاهی متمرکز بر لحظه حال است و تلاش دارد شخص را از گذشته و آینده به سوی حال بیاورد، زیرا تنها زمان واقعی حال است. در ذهن آگاهی اعتقاد بر  این است که تنها زمان واقعی زمان حال است و صرفا با قرار گرفتن در این زمان می توانیم آرامش اصیل را کسب کنیم. ذهن آگاهی شامل عناصر خاصی از جمله بودن در لحظه حال، پذیرش و آگاهی از تجربیات خود است. بر این اساس تکنیک های مختلفی برای ذهن آگاهی ارائه شده است و ما در کارگاه های آموزشی ذهن آگاهی استفاده می کنیم که تعدادی از آن ها به شرح زیر هستند:

الف- تکنیک های ذهن آگاهی برای آرامش : لنگرگذاری

یکی از خاصیت های ذهن ما پرسه زدن زیاد آن در جاها و زمان های مختلف است. از این نظر ذهن مثل یک کشتی سرگردان در یک دریایآشفتهاست. یعنی کشتی ذهنی ما در روزگار آشفته که مثل دریای پرتلاطم است، هر لحظه به جایی می رود و خود را مشغول می کند. در این صورت نیاز است ذهن را به جایی لنگر کنیک که از آشفتگی بیرون بیاید. از آن جایی که بدن ما در حال حاضر قرار دارد، یکی از تکنیک های ذهن آگاهی برای آرامش این است که ذهن را به بدن لنگر کنیم؛ یعنی ذهن را برای زمانی بر یکی از قسمتهای بدن متمرکز کنیم. از این نظر نفس بهترین گزینه است، زیرا ما دائما در حال نفس هستیم و نفس ما مربوط به همین لحطه اکنون است و ذهن وقتی بر نفس قرار بگیرد در اکنون قرار می گیرد.

تمرین نفس به این صورت است که در جایی می نشینیم و برای لحظاتی تمرکز خود را بر تنفس قرار م دهیم و سعی می کنیم اگر ذهنمان به جای دیگری رفته آرامی آن را سمت نفس بیاوریم. این تمرین را می توانید حتی وقتی که در تاکسی هستید، یا زمانی که در حال راه رفتن هستید هم انجام دهید. کافی است تصمیم بگیرید برای چند ذهن را بر نفس قرار دهید و دم و بازدم را مشاهده کنید. یادتان باشد هیچ قضاوتی نکنید فقط انجام دهید.

ب- تکنیک های ذهن آگاهی برای آرامش : آگاهی از تجارب

یکی از قسمت های مهم ذهن آگاهی آگاه بودن از تجربیات است. وقتی شما تجربیات خود را بدون قضاوت میبینید هم تمرکز خود را زیاد می کنید و هم در لحظه حال قرار می گیرید. زیرا تجربیات ما در همین لحظه هستند و آگاه بودن از آن ها ما را از آشفتگی بیرون می آورد و کمک می کند از غنای زندگی بیشتر استفاده کنیم. بنابراین یکی از تکنیک های ذهن آگاهی برای آرامش، آگاه بودن از تجربیات است و این تکنیک به صورت زیر است:

هر گاه فکر، احساس یا حالت درونی در شما ایجاد شد از آن آگاه باشید. فرض کنیم شما اکنون در حال تجربه عصبانیت هستید بهترن راه این است که از عصبانیت آگاه باشید و آن را مشاهده کنید و متوجه عصبانیت در بدنتان باشید. این تمرین شما را قدرتمند و آرام می کند، زیرا شما غرق در عصبانیت نمی شوید بلکه از آن آگاه هستید. زمانی که خوشحال هستید نیز می توانید همین کار را انجام دهید و از خوشحالی خود آگاه باشید و متوجه باشید که این خوشحالی در بدن شما چگونه تجربه می شود.

ج-تکنیک های ذهن آگاهی برای آرامش: مشاهده گری

یکی از عواملی که باعث استرس یا ناراحتی های عمیق می شود غرق شدن در افکار و هیجانات خود است. این که ذهن دائما فکر تولید می کند یک امر طبیعی است، ولی مشکل زمانی ایجاد می شود که ما غرق در این هیجانات می شویم و دیگر متوجه چیزی نیستیم. بر ان اساس مشاهده کردن خود در این لحظات کمک فراوانی می کند که در افکار و احساسات غرق نشویم. یعنی علاوه بر این که از خود آگاه هستیم، خود را و هیجانات خود را مشاهده می کنیم ولی در آن ها غرق نمی شویم. مانند زمانی که شما در کنار یک دریا هستید ولی غرق نمی شوید.

د- تکنیک های ذهن آگاهی برای آرامش : پذیرش

یکی دیگر از تکنیک های ذهن آگاهی برای آرامش، پذیرش لحظه ها و تجربیات است. منظور از پذیرش این است که اگر هوا سرد است اجازه دهیم سرما در بدن ما حس شود و با خود نجنگیم که چرا این همه سرما وجود دارد، اگر ناراحت هستیم قبول کنیم  که الان ذهن ما ناراحتی ایجاد کرده است و این یک امر طبیعی است. برای این که بیشتر این تکنیک ذهن آگاهی را یاد بگیرید می توانید یک قالب یخ در دست خود قرار دهید و سرمای آن را حس کنید و بدون این که قضاوت کنید بپذیرید که اکنون دست شما در حال تجربه سرما است. نکته مهم در پذیرش این است که متوجه شویم هیچ درد یا ناراحتی دائمی نیست و همه حالات هیجانات می آیند و می روند.

 

  • ۰۰/۰۴/۲۳
  • مینا سلمانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی