تعمیرات لوازم خانگی

مرکز تخصصی تعمیرات لوازم خانگی

تعمیرات لوازم خانگی

مرکز تخصصی تعمیرات لوازم خانگی

  • ۰
  • ۰

جلسات ذهن آگاهی : کارگاه ذهن آگاهی

امروزه اشتیاق برای شرکت در کارگاه ذهن آگاهی یا جلسات ذهن آگاهی بسیار زیاد شده است. در این مقاله می خواهم سرفصل جلسات ذهن آگاهی و تعریف ذهن آگاهی و عناصر تشکیل دهنده آن را ارائه کنم.

آیاتابحال  از خودسوال کرده اید که ذهن آگاهی چیست؟ عناصرتشکیل دهنده آن کدامند؟ و چه کمکی در دنیای امروزی به ما می کند؟ مقالات زیادی در مورد ذهن آگاهی نوشته ایم ولی این مقاله ذهن آگاهی برای آغازگران است. یعنی اگر می خواهید با مفهوم اصلی ذهن آگاهی و چند تمرین مایندفولنس یا ذهن آگاهی آشنا شوید این مقاله کارگشاه است.

 

آموزش ذهن آگاهی در موسسه ذهن موفق در 10 جلسه تشکیل می شود. سرفصل جلسات ذهن آگاهی به صورت زیر است:

  • تعریف ذهن آگاهی، اجزای آن، چگونه به ذهن آگاهی برسیم و تمرین تنفس و...
  • غذا خوردن با ذهن آگاهی، تنظیم افکار با ذهن آگاهی و...
  • اخلاقیات ذهن آگاهی، مشاهده گری و...
  • شفقت درمانی، رهایی از ذهن، عزت نفس و...
  • برخورد با هیجانات دشوار، عبور از چالش های زندگی با ذهن آگاهی و...
  • ذهن آگاهی و تمرکز، رهایی از استرس و...
  • ذهن آگاهی و خردمندی درون، رهایی از گذشته و رهایی از سرزنش های درونی
  • ذهن آگاهی و سلامتی، آرامش و عشق از طریق ذهن آگاهی
  • ذهن آگاهی و تغییرات زندگی، هدف گزاری با ذهن آگاهی و موفقیت در زندگی و...
  • طرحواره درمانی و ذهن آگاهی، ارتباطات سالم با ذهن آگاهی و...

نیاز جامعه به آموزش ذهن آگاهی

حتما برای شما هم پیش آمده که گاهی افکار مختلف شما را احاطه می کنند، احساساتتان به هم می ریزد یا رضایت خاطر از زندگی ندارید. در اینزمان  ذهن شما هر لحظه محصولی ذهنی ایجاد می کند که درگیری هایتان را زیاد  می کند. استرس، به هم ریختگی ذهنی، عدم تمرکز و ترس از جمله مسایلی است که بسیاری از مردم با آن ها درگیر هستند. تکنیک های ذهن آگاهی به طرز چشمگیری به رهایی از این هیجانات کمک می کند.

ذهن آگاهی ریشه در عرفان و آموخته های شرق و از جمله مولانا دارد ولی امروزه در مراکز روانشناسی معتبر دنیا به صورت مدونی آموزش داده می شود و نتایج بسیاری از این رهگذر به دست آمده است که در سلامتی، آرامش و افزایش عزت نفس افراد کمک زیادی می کند.

ذهن آگاهی چیست؟

برای مفهوم ذهن آگاهی ، تعارف زیادی ارائه شده است که همه آن ها در موارد زیر مشترک هستند:

ذهن آگاهی یعنی بودن در لحظه حال و پذیرش آن چه در حال اتفاق است و تجربه هیجانات اکنون خود. بر این اساس ذهن آگاهی شامل بودن در لحظه حال، پذیرش تجربیات و عدم مقاومت می باشد. با توجه به این تعریف ذهن آگاهی شامل عناصر زیر است:

بودن در لحظه حال

ذهن انسان مثل میمونی است که هر لحظه به جایی می پرد. گاهی به آینده می رود و نگران اتفاقاتی است که قرار است در آینده رخ دهد و گاهی به گذشته می رود و درگیر اتفاقات واقعی و یا خیالی گذشته می شود. وقتی ذهن در این لحظه نباشد لذت لحظه حال را از دست می دهیم و دچار افسردگی یا استرس و نگرانی می شویم. هر چند برای پیشبردکارهای زندگی می گوییم زمان گذشته، حال و آینده، ولی در اصل لحظه ای که وجود دارد فقط اکنون است و گذشته یک خاطره جامانده است که بهتر است رهایش کنیم. وقتی در گذشته زندگی کنیم نمی توانیم از موهبت های همین اکنون بهره ببریم. ذهن ما عادت کرده است که به گذشته برود و از این طریق ذچار حسرت در گذشته شود یا غرق در تصاویر واهی گذشته شود. همچنین ذهن ما عادت به پرسه زدن در آینده دارد و به خاطر ترس های خیالی از آینده دائما استرس و اضطراب را تجربه می کند. کسانی که ذهن آگاه دارند با تمرینات مختلف در لحظه حال قرار می گرند.

ریشه بسیاری از بیماری های روانی و حتی جسمانی جدا سازی ذهن از بدن است. بدن ما در لحظه حال است و در حال دیدن یا لمس آن هستیم، ولی ذهنمان در گذشته یا آینده است. در این صورت ما تمرکز خود را از دست می دهیم و از جسم و ذهن خود غافل می شویم. راهکار این است که ذهن را همان جایی بیاوریم که جسم است. جسم ما درزمان حال است و می توانیم آن را به صورت لنگری برای قرار گرفتن ذهن قرار دهیم.

  • ۰۰/۰۴/۲۳
  • مینا سلمانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی