تعمیرات لوازم خانگی

مرکز تخصصی تعمیرات لوازم خانگی

تعمیرات لوازم خانگی

مرکز تخصصی تعمیرات لوازم خانگی

  • ۰
  • ۰

تعریف عشق

عشق چیست ؟ از دیدگاه جفری یانگ بنیان گزار طرحواره درمانی

از نظر یانگ عشق نوعی فرآیند جذابیت طرح واره ای است. اکثر مواقع  افراد جذب ارتباط با کسی می شوند که طرح واره مرکزی شان را فعال کندو به این دلیل او را جذاب ترین فرد می دانند. همچنین برانگیخته شدن طرح واره ها باعث ایجاد جذابیت جنسی در روابط عاشقانه می شود. بنابراین زیاد جای تعجب نیست که افراد عاشق با انتخاب افراد خاص و سبک های مقابله ای ویژه به تداوم طرح واره ناسازگار خود دامن می زنند.

مثلا شما فردی وابسته هستید و جذب شخص کنترل گر می شوید. هر چند اذیت می شوید ولی گویی چنان جذبش شده اید که نمی توانید دل بکنید.

شما از کودکی مورد توجه والدین قرار نگرفته اید ولی عاشق کسی می شوید که او هم سرد و بی توجه است.                             عشق چیست پاسخ این سوال را از چند دیدگاه بررسی میکنیم 

عشق ازدیدگاه اروین یالوم

یالوم که یک روان درمانگر وجودی است، اعتقاد داشت که عشق نوعی از خود بی خودی وسواس گونه  و ذهنیتی افسون شده است که تمامی زندگی فرد را در تصرف خود در می آورد. معمولا تجربه چنین حالتی باشکوه است. به عقیده ی او انسان بیشتر دلباخته ی اشتیاق خود است تا آنچه اشتیاقش را برانگیخته است. ولی در مواقعی شیدایی و از خود بی خودی، بیش از آنکه لذت بیافریند، پریشانی می آورد. عاشق، صورتی خیالی و شاعرانه به معشوق می دهد، ذهنش درگیر وسوسه ی او می شود، اما اگر عشق تنها یک ویژگی حقیقی داشته باشد، این است که هرگز نمی ماند، ناپایداری بخشی از ماهیت شیدایی عشق است.

عشق ازدیدگاه ویکتور فرانکل

فرانکل معنویت را از ویژگی های انسان می داند واعتقاد دارد که وجدان و عشق از رهگذر معنویت مایه می گیرند. به عبارت دیگر، او یکی از راه‌های معنا بخشیدن به زندگی را درک و دریافتن فرد دیگری از راه عشق می داند که باعث می شود انسان از خود فراتر رود. و به این طریق درد و رنج خود را فراموش کند. اواعتقاد داشت که عشق تنها شیوه ای است که با آن می توان به اعماق وجود انسانی دیگر دست یافت. هیچ کس توان آن را ندارد که جز از راه عشق به جوهر وجود انسانی دیگر، آگاهی کامل یابد. جنبه روحانی عشق است که ما را یاری می دهد تا صفات اصلی و ویژگی های واقعی محبوب را ببینیم  و حتی چیزی را که بالقوه در اوست و باید شکوفا گردد، درک کنیم.

 

  • ۰۰/۰۴/۲۳
  • مینا سلمانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی